woensdag 15 april 2009

Identiteit Katholiek Onderwijs en jouw vaardigheden!

Docu over katholiek onderwijs in première
Hilversum (Van onze redactie) 14 april 2009 - Morgen gaat de documentaire Kiezen en Delen; de kracht van katholiek onderwijs in het Filmtheater in Hilversum in première.
Samensteller en producent Ton Verlind wil in een ongepolijst beeld geven van de kracht van het katholieke onderwijs in deze tijd. In de documentaire komen typerende kenmerken van het katholieke onderwijs naar voren. Tevens is er aandacht voor de vraag hoe ouders, leraren, leerlingen en bestuurders het katholieke onderwijs zien en er vorm aan geven. Lees er meer over op de website van de KBO.

Uitzending Soeterbeeck over de identiteit van katholiek onderwijs
Katholieke scholen zijn springlevend volgens voorzitter Theo Joosten van de Katholieke Besturenbond voor primair onderwijs. In Soeterbeeck debateert hij met priester Antoine Bodar, die van mening is dat bijzondere scholen moeten verdwijnen als ze zich niet beter profileren. Bekijk de uitzending van 31 maart 2009.

Katholiek Onderwijs algemeen
- uitzendingen over Katholiek Onderwijs op YouTube en
- links naar websites van Katholiek Onderwijs Nederland

CBGO
Meer informatie over het College van Bisschoppelijk Gedelegeerden voor Onderwijs (CBGO) met de volgende artikelen:
- Ruimte voor godsdienst- en humanistisch vormingsonderwijs op openbare scholen
- Symposium: Katholiek van Harte op 31 oktober 2009 van 13.00-16.15 uur in Vught

Achtergronden Katholiek Onderwijs op Thomas, Onderwijsportal Universiteit van Leuven:
- Verwonderen en Ontdekken, over Nieuwe Vakdidactiek godsdienst primair onderwijs
- Het lesuur godsdienst: een training in levensbeschouwelijke vaardigheden. Klik op de Vaardighedendobbelsteen voor de zes vaardigheden voor docent en leerlingen:
1. Attent worden voor de (eigen) ervaring van de LEVENSBESCHOUWELIJKE dimensie van de werkelijkheid.
2. De eigen levensbeschouwelijke ervaringen en reflecties UITDRUKKEN
3. Luisterend omgaan met de PLURALITEIT van het zinaanbod
4. Het eigen verhaal verbinden met de rijkdom van het CHRISTELIJK VERHAAL en het ermee confronteren
5. De eigen positie MOTIVEREN t.a.v. levensbeschouwelijke ervaringen en vragen
6. Consequenties voor het eigen HANDELEN bevragen en vorm geven

Godsdienstleerkrachten vandaag: Doe de test!
Wie zijn ze?
Wat doen ze?
Wat drijft hen?
Welk type van godsdienstleerkracht ben jij/zou jij zijn? of Welk type van godsdienstleekracht heb jij (gehad)? Onderzoek je idealen en Doe de test!

Geen opmerkingen: